Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
2.2.4.5.

A kortárs öltözködés színei
 
 
Az utóbbi évtizedekben, ha vannak is divatszínek, gyakorlatilag mindenféle színt viselhetünk, és nem a színezet, hanem a divatszín telítettsége és világossága mutat nagyobb ciklusokban hullámzást.

Az évenként-évszakonként váltakozó divatszíneket már évtizedek óta „központilag” 1-2 évre előre határozzák meg (napjainkban az Intercolor intézetben), hogy az alapanyaggyárak időben felkészülhessenek. (Trend & Forecast)

A Pantone cég is közzéteszi divatszíneit minden évszakban.
(Pantone FashionColor Report)

Pantone divatszínek
A 2014 tavaszi színek bemutatása
Kép forrás:
pantone.com


Alkalmi viseletek

A vallásreformáció óta a fekete-fehér maradt az alkalmi és ünnepi viselet klasszikus színe mind a férfiaknak, mind a nőknek. A hivatalos, üzleti vagy ünnepi ruhatár fekete alapszínét helyettesítheti a sötétkék, a szürke és kiegészíti a piros, mindkét nem számára. A férfiak élénk színeket legfeljebb kis foltokban (nyakkendő, sál) viselnek ilyen alkalmakkor.
A modern kor talán legdíszesebb öltözettípusa a fehér menyasszonyi ruha az ártatlanság és szüzesség jelképe, a nők számára a „királykisasszony jelmeze” – egy napra.


A farmer (blue jeans)
A farmer ma „városi népviseletnek” számít. Erős vászonból készült, indigóval kékre festett nadrágot már a 17.században genovai tengerészek is hordtak.
» „Blue jeans mester

Amerikában az aranyláz idején (19.sz. közepe), Levi Strauss tevékenységének köszönhetően terjedt el az erős denim-vászonból készült, indigóval festett overall, majd a nadrág, mint strapabíró, praktikus és kényelmes ruhadarab.
(Blue jeans; Pastoureau 2001:166)

Blue jeans történelem
Munkások az USA-ban, 19.sz. vége (színezett fotó)
Kép forrás:
http://www.amazon.com/Jeans-Old-West-Michael-Harris/dp/0764335006

A „genovai kék” – franciául: bleu de Gênes, angol fonetikával: blue jeans – a nadrág neve lett, idővel általános munkaruha, majd pedig a fiatalok divatja. A farmerdivat II.világháború utáni gyors elterjedésében szerepet játszott a fogyasztói társadalom kiépülése, a konvenciók elutasítása és néhány híres amerikai filmsztár (Marlon Brando, James Dean) is, akik ezt viselték kultikussá vált filmjeikben. Szinte az egész világon meghonosodott, kortalan viseletté, és maga is konvencióvá vált. Pastoureau szerint (2001:163) a farmer népszerűségének egyik oka, hogy a nyugati világban évszázadok óta a kék a legkedveltebb szín.

Farmer - blue jeans
Különböző árnyalatú jeansek Denim-vászon, nagyításban
 
A hétköznapi viselet
Kép forrás:
http://www.acilsoru.com/bluejean-nedir_r5.htm


Az 1960-as évek óta a fiatalok (által) diktálják a divatot, őket célozzák meg a reklámok, az idősebb korosztályok pedig követik az ifjúsági trendet. A fiatalok divatszínei változatosak és gyorsan cserélődnek. Egyes szubkultúrákat kivéve, nincs kitüntetett divatszínük. A fiatalok lázadásának leggyakoribb színe a fekete (ld. emo szubkultúra).

Divat és művészet
A divat része a kultúrának, legmagasabb szintjén (haute couture: [francia] „magas szabóság”, a divatot diktáló nagy párizsi divatházak) pedig a művészetnek is, az öltözködés és a művészet kölcsönösen hatnak egymásra. A 20.században volt néhány divatirányzat, melyet a modern vagy éppen a kortárs képzőművészet forma- és színelemei ihlettek.

A képzőművészet hatása a divatra (1960-as évek)
Mondrian-ihlette
Y.S. Laurent modellek
A Vasarely-féle Op-art,
Courrèges és Cardin modellek
Kép forrás:
1. http://fashionhistorian.net/blog/2012/07/30/ysl-modrian/
2. http://elconventillodelamuseologa.blogspot.com
3. es.wikipedia.org/wiki/Pierre_Cardin


Color-blocking
2011-ben indult divattrend, mely (kis túlzással) „tudományosan” alkalmazza a színelméletet. Az alábbi képek közül a bal oldali egy tiszta szekunder színekből álló (narancs-zöld-lila) összeállítást ábrázol.

Color-blocking, 2011.
Mintázat nélküli tiszta színek
Kép forrás:
1. http://www.funmiogunja.com/trends-colour-blocking/
2. https://www.pinterest.com/pin/382031980860176487/


A jövő
Egy pillantást vetve a jövő öltözeteire, izgalmas kísérleteket látunk. Úgy tűnik, a jövő divatjának kulcsszavai az interaktivitás és az intelligens anyag lesznek. A mozgásra, hőre, az elektromágneses térre érzékeny „ruhafestékek” változtatni tudják majd a színüket. Az intelligens ruhaanyagok között ott találjuk a már ismert folyadékkristályt (LCD) és a LED-et: a jövő ruhája nemcsak változtatja színét és különleges árnyalatokban pompázik majd, hanem világítani is fog.
(Slézia 2008:218)

A jövő ...
Világító és színváltó ruhák
Kép forrás:
1. https://www.pinterest.com/kiyumii/wereables-fashion-led/
2. http://www.lumigram.com/catalog/P7_LUMINOUS_CLOTHING.php

A jóslat, vonatkozzon bármire is, rendszerint az adott kor gondolkodásának, ízlésének kivetítése a jövőbe. Például az 1960-as években úgy képzelték, hogy most, az ezredforduló után az űrhajósok szkafanderéhez hasonló ruhákban fogunk járni... (Broby-Johansen 1969:320)

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Blue jeans - Wikipedia

Broby-Johansen:
Az öltözködés története

Pantone Fashion Color Report Spring 2014

Pastoureau:
Blue – the history of a colour

Slézia:
Design évkönyv 2008

Trend & Forecast

***

Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom, elektronikus (E)


A kortárs öltözködés színei
« Polgárok és közemberek színviselete
Férfiak, nők és gyerekek színei »
97.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.