A színek nemcsak a hatalom, hanem a megszégyenítés
kifejezésére is alkalmasak. E célra évszázadokon át leggyakrabban
a sárgát, zöldet és
a vöröset használták, továbbá
az erősen kontrasztos csíkos mintázatot.
Sárga
Mint minden színhez, a sárgához is ellentétes
jelentés-tartalmakat társítunk: a ragyogó
sárga a nap, az arany és mint ilyen, a dicsőség
egyik színe, ugyanakkor számos kellemetlen fogalom
is kapcsolódik hozzá. Ambivalenciáját
jól szemlélteti, hogy a parfüm és
a vizelet egyforma sárgának látszik: ha
nincs egyéb információ, vizuálisan
nem lehet a két folyadékot megkülönböztetni!
(Vroon 2005:140)
Sárga
folyadékok |
|
|
Parfüm |
Vizelet |
Kép
forrás:
1. http://www.danhba24h.com/p/2035/23344/fred-hayman-touch-eau-de-
toilette-spray-100ml33oz.html
2. http://poramorsho.blogspot.com/2012/10/blog-post_13.html |
A mérget termelő állatok, egyes betegségek,
járványok, az epe és a gennyes sebek színe
miatt a sárgához szinte a mai napig számos
negatív jelentéstartalom tapad a nyugati kultúrákban.
Az antikvitásban és a középkorban
a négy testnedv-elméletre épült az
orvoslás gyakorlata, a testnedvekhez színeket
is társítottak: vörös vér, fehér
nyálka, sárga epe és fekete epe. Ezek közül
a sárga epe volt „felelős” a nyugtalanságért,
féltékenységért és más
betegségekért, kellemetlen tulajdonságokért
is.
Prostituáltak
Az ókorban a sáfrány illata és tüzessárga
színe összekapcsolódott a mámorral,
az erotikával, a hetérák környezetével.
A pogány Róma tavaszünnepén, a Floralián
felvonultak a prostituáltak, akik Florát saját istennőjüknek tekintették. Az
ünnepi látványban dominált a virágdísz,
a színes öltözetek, általában
a sárga szín, mindehhez hozzátartozott
a méz és erjesztett mézes italok fogyasztása
is.
»
Szerelmi színjelek
Mámor
és erotika |
|
Freskók Herculaneumban: (i.u. 1.század)
Balra: mulatozó pár; jobbra:
táncosnő |
Kép
forrás:
1. http://www.salernocruises.com/GATEWAYDESTINATIONS.html
2. Museo Archeologico Nazionale di Napoli |
Az ókori komédiák gyakori szereplője
volt Dionysos/Bacchus a mámor
istene, aki sárga ruhában jelent meg, és
sárgát viseltek a hetérát játszó
szereplők is.
(Színjátékok, színészek,
színészet - ókor)
Ez lehet a magyarázata, hogy később, a középkori
Európa városaiban a prostituáltak kötelesek
voltak valamilyen sárga ruhadarabot (de legalább
övet, szalagot, kendőt) viselni. Persze ez egyúttal
reklámként is szolgált a számukra ...
(Ráth-Végh 1977:564; Bódiné
2011:88)
Megkülönböztető színként előfordult
körükben a vörös is, mely (már az
állatvilágban is) szexuális jelzőszín,
ezzel függ össze a vörös lámpás
ház ill. negyed elnevezés.
János Jelenések könyvében
a Nagy Szajha karmazsin és bíbor ruhát
visel, a színek ebben az összefüggésben
a bűn, paráznaság és bálványimádás
szimbólumai.
(János evangélista: Jelenések
könyve - IV. Babilon megtisztítása)
A babiloni
Nagy Szajha |
|
A Nagy Szajha skarlátvörös vadállaton
ül, ruhája bíbor és skarlát
(Bambergi Kódex, 1000 körül) |
Kép
forrás:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Book_of_Revelation |
Az iszlám országokban az erkölcsös nők
festetlen (nyersszínű) anyagból készült
ruhákat hordtak, míg az örömlányok
színes, legtöbbször vörös holmikat.
(Kéri 2002:66)
Sárga
és vörös – a prostituáltak
színe, 1. |
|
|
Velencei
kurtizánok
(Carpaccio, 1500 k.) |
A
kerítőnő (Vermeer képe, 1656) |
Sárga
és vörös – a prostituáltak
színe, 2. |
|
Párizsi
utcanők a Moulin-Rouge környékén
(francia poszterek, 19.sz.) |
Kép
forrás:
http://www.allposters.com |
A megbélyegzés színei
A klasszikus festészet gyakori témája bűnbánó Magdolna, aki fiatal korában
örömlány volt, de Krisztus keresztre feszítésének és feltámadásának
tanújaként megtért, majd remetének
állt. A festményeken a sárga ruha utal
előéletére, a kibontott haj pedig a vezeklést
jelképezi. (Pleij 2004:77)
Bűnbánó
Magdolna |
|
|
|
Crivelli
képe (15.sz.) |
Correggio
(16.sz.) |
Gentileschi
(17.sz.) |
Ikonográfiai hagyomány, hogy Iskarióti Júdást, Jézus egyik tanítványát,
majd árulóját, sárga ruhában
ábrázolták a festők.
(Cole 1994:14; Pleij
2004)
Júdáscsók |
|
|
|
Ismeretlen
itáliai festő (12.sz.eleje) |
Giotto,
toscanai festő
(1305 körül) |
Engebrechtsz,
holland festő (1500 körül) |
Őrültek és bűnözők
A sáfrányt festőanyagnak, illatszernek,
gyógyszernek, fűszernek és afrodiziákumnak használtak sok évszázadon át. Mindezek
mellett drogot is nyertek belőle: pszichoaktív
hatású illóolajának túlzott
belélegzése nevetőgörcsöt, dührohamot
okoz. Ez lehet az oka, hogy a középkorban rontó
hatást tulajdonítottak a növénynek,
és a vélekedés átterjedt a sáfrány
jellegzetes, intenzív sárga színre is.
(Lever 1989:41)
A középkori Nyugat-Európa városaiban
sárga festékkel mázolták be az adósok
és az árulók házát, a műveletet
a hóhér végezte. A nagy járványok
idején a fertőzött városnegyedekben
sárga zászlót tűztek ki. (Pastoureau
1987:50)
A sárga jelképezte a cselszövést,
irigységet, alantasságot és jogfosztottságot.
A büntetések része volt a megszégyenítés
is, a vétkest sárga-zöld ruhába öltöztették.
Az eretnekeket sárga köpenyben küldték
a máglyára, vagy ha csak vezeklésre ítélték
őket, akkor sárga keresztet kellett viselniük
a ruhájukon. Sárga színt kellett hordaniuk
más jogfosztottaknak is, a különféle
betegségben szenvedőknek, az elmebetegeknek, a „sárgaház”
ma is az elmegyógyintézetet jelenti. A sárga
az ellenségeskedés színe is volt, ilyen
ruhában mutatkozni kihívást jelentett,
és feljogosította a környezetet a gúnyolódásra,
durva tréfákra. (Huizinga
1979:271; Bódiné 2011:91; Bódiné
2014:74)
A sárga a ragályok*, súlyos betegségek
és a halál színe is: a halott bőrének
sárgás elszíneződése élesen
különbözik a fiatal és egészséges
ember üde arcpírjától. Az Apokalipszis
utolsó lovasa a Halál, sárgás fakó
lovon érkezik.
*Az afrikai ebola-járvány
felszámolásán dolgozó egészségügyiek
rendkívül élénk sárga védőruhát
viselnek (2014).
Zöld
A zöld szín csak pár évtizede örvend
magas presztízsnek, mióta a természetvédelem
és az egészséges élet színszimbóluma.
A vegetáció természetes zöldje, a
tavasz színe mindig kedvelt volt, a heraldika is megbecsülte,
mint az ifjúság és termékenység
színét, azonban –egészen a 20.század
elejéig– sok minden volt a zöld rovásán:
ez a „nemszeretem” állatok (hüllő,
béka, sáska, hernyó) színe, és
többféle méregé is. Az arzén
és a réz egyes vegyületeinek színe
zöld, ezek különféle rovarirtók,
mérgek alapanyagául szolgáltak, és
még a 20.sz. első felében is használták.
Nem mellesleg sokáig nehéz volt igazán
szép zöldre festeni a kelmét, ezért
sem sikerült megkedvelni ezt a színt.
A zöld –a sárga mellett– a romlás
és gyalázat jelképe, a megszégyenítés
színe volt. Zöld sapka járt a csődbe
jutott adósnak, a visszaeső gályarabnak.
Úgy gondolták, hogy bűnöket csak egy
elmeháborodott követhet el, ezért öltsön
a vétkes „bolondruhát” – sárga,
zöld csíkokból, foltokból álló
öltözetet. (Lever 1989)
Udvari
bolondok |
|
|
Francia
miniatúra (15.sz.) |
Gonella,
a ferrarai hercegi udvar bolondja (Fouquet portréja,
15.sz.) |
Kép
forrás:
1. http://www.villaggiomedievale.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=532
2. - |
A tarka-csíkos viseletet (főleg az élénk
sárga-zöld-vörös együttesét),
de bármely kontrasztos színekből tevődött
is össze, mentális zűrzavarként értelmezte
a középkori ember. A bolondruha viselője kívül
került a közösségen, nem véletlen,
hogy karneválok idején, amikor minden rend felborul,
tarka-színes jelmezeket öltenek a résztvevők.
A közép- és reneszánsz kori bolondruhát
ma a bohócok viselik, és a fegyencek ruhája
is sokáig csíkos volt.
A
bolondok színei |
|
|
Bolondok
farsangja
Messkirch, Németország |
Bohóc |
Kép
forrás:
en.wikipedia.org/wiki/Mask |
|
Vörös
A vöröset –a vér színét–
megkülönböztető színként viselték
a hóhérok, a hóhérsegédek
pedig sárgát vagy zöldet. Az öltözet
kiegészítő színe a fekete, a halált
jelképezte. A középkori ember igyekezett
messze elkerülni a hóhérokkal való
közvetlen érintkezést. (Ráth-Végh
1977:545)
Királynők és hóhéraik |
|
|
Mária skót királynő
a vérpadon
(Linton képe, 19.sz.) |
Lady
Jane Gray a vérpadon
(P. Delaroche képe, 19.sz.) |
A zsidók megkülönböztetése
Az arabok az iszlám hódítást (i.u.
7.század) követően rendelték el a szentföldi
nem-muszlim népek megkülönböztetését,
ez öltözködési előírásokat
is tartalmazott. A zsidóknak sárga, a keresztényeknek
kék, a szamaritánusoknak vörös színt
kellett viselniük. (Lange 1996:38;
Kéri 2002:66)
Európában 1254-ben az arles-i zsinat rendelte
el, hogy a zsidók egy kerek szövetdarabot tűzzenek
a ruhájukra, a sárga színt pedig IX.
Lajos (1214-1270) francia király írta elő. E mellett
egyéb előírások is szabályozták
az öltözködést, pl. egy jellegzetes formájú
csúcsos kalapot kellett viselniük.
(Lever 1989:42; Costume)
A szín a zsidóságot diszkrimináló
szín maradt még a 20.század első felében
is. (The badge, hat and clothing...)
Zsidó
viseletek |
|
|
Sárga
köpeny, keleties kaftán, kalap
(a teljes képet ld. forrás 1.) |
Sárga
jel a ruhán
(15.sz., német ábrázolás) |
Kép
forrás:
1. http://www.jewishencyclopedia.com/articles/4699-costume
2. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jewish_man_-_worms_-_16th_century.jpg |
Színnevek
A sárgától és zöldtől
való irtózás nyomot hagyott a nyelvekben
is: Lever könyvében
felsorol néhány francia példát.
A magyarban a színcsúfnevek száma tanúskodik
az ellenszenvről: míg a fehérrel, kékkel,
vörössel összefüggésben csak kevés
ilyen szavunk van (pl. lárvafehér, hupikék,
jajvörös), azok is inkább csak humorosak,
a zöldhöz és sárgához annál
több csúfság-csúfolódás
kapcsódik (pl. hányászöld, libafoszöld,
penészzöld, varangyzöld, hernyózöld,
epezöld, ill. gennysárga, kígyósárga,
pisisárga, kolerasárga stb.).
Ma a zöld az egyik legnépszerűbb szín,
és a sárga sem számít „diszkriminatívnak”,
hétköznapi viseletként, főleg nyáron
teljesen megszokott. De ma is kell némi bátorság
tetőtől talpig élénk sárgába
öltözni...
Extravagancia |
|
David
Bowie talpig sárgában (1960-70-es évek) |
Kép
forrás:
https://www.pinterest.com/charliecat39/david-bowie/ |
|
Felhasznált és ajánlott
irodalom:
Bódiné:
Ruházat és jelképek
Bódiné:
A bíbor méltóság, a sárga
árulás
Cole:
A szín
Costume
Huizinga:
A középkor alkonya
János evangélista:
Jelenések könyve - Wikipedia
Kéri:
Holdarcú, karcsú ciprusok – Nők a középkori
iszlámban
Lange:
A zsidó világ atlasza
Lever:
Korona és csörgősipka
Pastoureau:
L'uomo e il colore
Pleij:
Colors Demonic & Divine
Ráth-Végh:
Hatalom és pénz
Rätsch:
A szerelem füveskertje
Színjátékok, színészek, színészet
- ókor
The badge, hat and clothing laws for Jews in the Middle Ages
Vroon – Van Amerongen –
de Vries:
A rejett csábító – A szaglás
pszichológiája
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|