Az ember színkommunikációjában –a
legősibb időktől máig– három
szín különösen gyakran fordul elő
együtt: a fehér, fekete és vörös.
Mielőtt a színkommunikáció különböző
ágai felé elindulnánk, érdemes áttekinteni
a három szín használatának példáit.
Fehér-fekete-vörös |
|
A
legnagyobb kontrasztok |
Szimbolika
A színek hierarchiájának csúcsán,
szinte minden kultúrában:
• a fehér állt, ez a tiszta fényt
jelentette, a világosságot, az Istent, a tökéletességet,
továbbá az elitet, és a felsőbbrendű
dolgokat.
A fehér két ellentéte: a fekete (sötétség)
és a vörös (színesség).
• A fekete a sötétséget, a rosszat,
a Halált, a Gonoszt és általában
az alsóbbrendűt jelenti – mindenben a fehér
ellentétét.
A fehér és fekete együtt a túlvilágit,
a szellemit, az „isteni oldalt” szimbolizáló
színek, melyek nem állnak az ember befolyása
alatt.
• A vörös egy másik, az „emberi”
vagy „földi” dimenzióban helyezkedik el.
(A bibliai első ember Ádám, a név jelentése vörös földből való ember.) A vörös
félúton van a fehér és fekete között,
mert (mint minden szín) optikai világossága
a fehér-fekete közé esik.
A vörös, ahogy minden más szín is, kétértékű:
lehet nagyon jó és rossz is, az élet, a
szerelem, de az erőszakos halál színe is.
Néha átkerül a túlvilág színeihez,
a fehér mellett az „isteni oldalon” is szerepelhet,
vagy a fekete mellett a pokol egyik színe (a magyar nyelvben
ez a kettősség így tükröződik:
a jó inkább piros, a rossz inkább vörös).
Kérdés lehet, hogy miért épp a vörös
lett a harmadik, a színes pólus, hiszen lehetett
volna a kék, zöld vagy sárga is. A legvalószínűbb
válasz: a vörös színt két olyan
dolog is hordozza –a vér és a tűz–,
aminek rendkívüli szimbolikus és gyakorlati
jelentősége van, és ezért a legnagyobb
figyelmet és izgalmat váltja ki az emberből.
Mindkettő jelentheti az életet és a halált
is, e fogalmakhoz (és így a színhez) kapcsolódnak
a legősibb, legerősebb szimbolikus tartalmak.
Őseink a többi színt is meg tudták különböztetni,
de hosszú időn át nem volt számukra
önálló kategória, valamennyit besorolták
a fehér-fekete-vörös alá, így
a kék és zöld a fekete fogalomkörébe
tartozott, a sárga pedig a fehérébe vagy
a piroséba.
Később részletesen kifejtjük, hogy minden nyelv a –fehér
és fekete után– először a vörös
színnek ad nevet. A régészeti leletek szerint
tízezer években mérhető e három
szín használata, minden földrészen
elterjedt és egyetemes élménye az emberiségnek.
Jelentősége ma sem csökkent, jóllehet
a technika többé-kevésbé függetlenített
bennünket a „fény és sötétség”,
a „vér és a tűz” hatalmától.
Festéktechnika
Nem mellékesen, e három színt viszonylag
könnyű volt előállítani: a fehéret
a mésztartalmú anyagokból, a feketét
a koromból. A vöröset a vas-oxid-tartalmú
agyagokból nyerték, majd különféle
szervetlen (cinóber, ólom) és szerves anyagokból
(rovar, bogyó, gyümölcs) készítették,
ez utóbbiakhoz magasabb fokú technológiai
jártasságra volt szükség. Könnyen
előállítható festék lenne a
sárga és barna is, mert ezek is gyakoriak a természetben.
A sárga azonban nem annyira „fontos” szín,
mint a vörös, legfeljebb amióta az aranynak
olyan nagy jelentőséget tulajdonítunk. A
barna sokáig a vörös színkategóriába
tartozott, helyettesíthette is, de mindig jobban kedvelték
az élénk pirosat, mint a tompa barnát.
A kék, zöld és bíbor pedig csak későn,
a történelmi korokban került fel az emberiség
palettájára, mivel ezek nehezen előállítható
színek: alapanyaguk ritka, sokszor mérgező,
ilyen festékek készítése pedig fejlett
technológiát, infrastruktúrát és
szakértelmet feltételez. (Hankó
2007:61)
A színelmélet és a látáspszichológia
szerint is a fehér-fekete-vörös alkotja a legerősebb kontrasztokat. A fehér és fekete között
a legnagyobb a világossági kontraszt, amiről
tudjuk, hogy a látás alapfeltétele.
A fehér-fekete-vörös
az archaikus színhármas: valamennyi kultúrában
(tértől és időtől függetlenül)
rendkívül elterjedtek a rítusokban, vallásokban,
testfestésben, népviseletekben és díszítőművészetben,
a tárgyalkotó és előadó-művészetben,
a kortárs művészetben és öltözködésben is.
Alább a fehér-fekete-vörös együttes
alkalmazására mutatunk példákat,
melyek vázlatosan a színkommunikáció
főbb metszeteit is reprezentálják:
Neolitikum
Catal Hüyük neolitikus (i.e.6000 körüli)
régészeti lelőhelyen (a mai Törökország
területén) feltárt emlékek között
számos fehér-fekete-vörös maradvány
van.
Fehér-fekete-vörös
– neolitikum |
|
|
Épületdíszek:
stilizált rajz és vadász ábrázolása,
töredékek és részletek, Catal
Hüyük, i.e.6000 körül |
Kép
forrás:
1. http://users.stlcc.edu/mfuller/catalhuyuk.html
2. http://arthistoryworlds.org/catal-hoyuk-paintings/ |
Ezotéria
Az alkimisták célja –az ókortól egészen az újkorig– a Bölcsek kövének megtalálása, a közönséges anyagokból arany előállítása, vagyis a Nagy Mű (Opus Magnum) létrehozása volt. Az alkímia négy szintje: fekete, fehér, vörös és arany.
Fehér-fekete-vörös
– Alkímia |
|
A bölcsek köve |
Kép
forrás:
http://bishiworld.blogspot.com/2012_09_01_archive.html |
Nigredo: az anyag tökéletesedésének első fokozata, a bomlás, erjedés, a pokolba való alászállás – ez a fekete.
Albedo: az anyag (prima materia) hosszú ideig tartó hevítés után eredeti fekete színét elveszti és megfehéredik.
Rubedo: a tinktúrakészítés utolsó fokozata, ekkor a fehér anyag vörössé válik.
A legutolsó fokozatig, az aranyig, pedig nem jutottak el.
(Delamare 2009:56; Bucklow 2009:202; Ball 2001:76)
Az örök élet titkát (az életelixírt) keresők is a három színre építették elméletüket:
Fehér-fekete-vörös – Életelixír |
|
Putrefactio – Rosa Alba – Rosa Rubea, (18.századi ábrázolás)
(Rothadás - Fehér rózsa - Vörös rózsa) |
Kép forrás:
http://freemasonryesoterica.tumblr.com/post/6318727004/elixir-of-
immortality-elixir-of-life#.VS4hDvCdeVc |
Távol-Kelet
A művészetben, viseletekben, a használati
tárgyakon a leggyakrabban előforduló színek
Kínában és Japánban, különösen
a hagyományos kultúrában.
Fehér-fekete-vörös
– Távol-Kelet, Kína |
|
|
|
Kerámia
szobrocska,
i.e. 200 körül |
Jókívánságok |
Yao nő népviseletben |
Kép
forrás:
1. http://www.antiques.com/classified/Antiquities/Ancient-Asian/Antique-
Western-Han-Painted-Terracotta-Sculpture-of-a-Dancer---H-1020
2. https://www.pinterest.com/marthapaints/chinese-new-year/
3. ? |
Fehér-fekete-vörös
– Távol-Kelet, Japán |
|
|
|
Szamuráj |
Lakkdoboz |
Gésa |
Kép
forrás:
1. http://medievaljapandarcy.weebly.com/image-gallery.html
2. http://www.stilografica.it/approfondimenti/makie-5.htm
3. https://silkroadtea.wordpress.com/ |
Az ősi vallások színszimbolikájának
alapszínei:
Fehér-fekete-vörös
– a hindu „szentháromság” |
|
Brahma
a teremtő (fehér), Siva a romboló (vörös)
és Visnu a megőrző (fekete), indonéz
maszk |
Kép
forrás:
http://hans.wyrdweb.eu/wp-content/uploads/2010/07/three-faces-of-Shiva-
300x225.jpg |
Női szépség
Az irodalmi alkotásokban is felbukkan:
Az én szerelmem
fehér is, piros is,
kitetszik ő akár tízezer közül
is.
A feje színarany, a haja datolyafürt,
s mint a holló, fekete.
(Énekek éneke, 5.10.) |
Az iszlám színszimbolikában a vörös
a Nap és a férfi színe, míg a fehér
a Holdé és a nőé. A régi arab
szépségideál szerint a nőn négy
fehér, négy fekete és négy piros
van. (Kéri 2002:39 és 47)
Az „elmélet” Európába kerülve
3-3-ra csökkent: fehér a bőr, a kéz
és a fogak; fekete a szem, szempilla és szemöldök;
piros: az ajkak, az arc és a köröm (Romváry
1974:30).
A régi
szépségideál |
|
Három
fehér, három fekete, három piros...
J.W. Godward (1861-1922) angol festő képe |
Szerencsejáték
A klasszikus szerencsejátékok színkódja
e három színre épül. A játékkártya
a színes nyomtatás fejlődésének
fő motorja volt a középkor folyamán,
a fehér papíron ez a két „alapszín”
a leggyakoribb.
Fehér-fekete-vörös
– szerencsejátékok |
|
|
Francia
kártya és rulett |
Kép
forrás:
1. http://todofondos.com/f/1097
2, http://www.livedealer.org/blog/2010/05/the-tcsjohnhuxley-saturn-
roulette-wheel/ |
A sakk nem mindig és mindenütt fekete-fehér:
az Indiából származó játék
a keleti országokban ma is gyakran vörös-fekete
ill. vörös-fehér. (Pastoureau
2012:56)
Fehér-fekete-vörös
– sakk |
|
|
|
Vörös-fehér sakktábla
(Lucas v. Leyden képe, 1508) |
Arab
és kínai sakkfigurák |
Egy anekdota szerint, a genetikában és színkeverésben egyaránt tájékozatlan középkori
ember nem tudta elképzelni, milyen színű
lesz egy európai és egy afrikai ember közös
gyereke: úgy gondolták, vagy piros, vagy fekete-fehér
sakktábla mintás ... (Pastoureau
1987:15)
Ördög és pokol
A túlvilágot és annak lakóit e három színnel képzelik el a földi halandók:
a menny és az angyalok fehérek, a pokol és
az ördögök feketék, olykor vörösek.
(Pleij 2004:17; Pastoureau 2012:58)
A Mikulás társa a (német-osztrák
kultúrkörből érkezett) Krampusz mindig
vörös és fekete. A milánói futballcsapatot,
az AC Milant vörös-fekete színei miatt ördögöknek
is nevezik.
Fehér-fekete-vörös
– ördögök |
|
|
Krampusz |
AC
Milan, az „ördögök” |
Kép
forrás:
1. http://www.atuttoturismo.it/2011/12/07/innsbruck-un-natale-con-i-krampus/
2. http://knowingsite.com/blog/2010/10/25/ac-milan-overtakes-lazio-for-
serie-a-lead/ |
Törzsi kultúrák
A törzsi rítusok egyik fő kelléke a maszk: bármely
földrész tárgykultúrájában
a leggyakoribb maszk-színek a fehér-fekete-vörös,
a túlvilág szellemei és a földi ember
színjelképei.
(Lips 1962:51; Hankó
2007:159)
Fehér-fekete-vörös
– maszkok |
|
Afrika |
Óceánia |
Afrika
(Zambia) |
Indonézia
(Jáva sziget) |
Fehér-fekete-vörös
– afrikai testdíszek |
|
|
Etióp
lány |
Dél-Afrikai
férfi |
Kép
forrás:
1. https://www.pinterest.com/pin/22025485650665717/
2. http://www.robertharding.com/index.php?lang=en&page=search&s=
head%2Bscarves&smode=0&zoom=1&display=5&order=0 |
Magyar népművészet
Minden nép tárgyalkotó művészetében
és öltözködésében, különösen
annak archaikus rétegeiben dominál a három
szín. Ez a magyar népviseletekben is megfigyelhető:
mert bár az újabb kori (19.sz.) öltözékben
sokféle szín szerepel, de a régiesebb viseletekben
a fehér-fekete-piros a leggyakoribb. Ugyanez jellemző
a népi bútorokra: a régi stílusú
ácsolt ládák geometrikus díszeinek
színe fekete és piros, a vonalas rovátkolás
rendszerint fehér.
» A magyar népviselet
színei
Fehér-fekete-piros
– magyar népművészet, 1. |
|
|
Ácsolt
láda és szőttes |
Fehér-fekete-piros
– magyar népművészet, 2. |
|
|
|
Széki népviselet |
Erdélyi
gyöngygallér, tászli |
Spanyolozott
szarufaragás |
Kép
forrás:
1. http://m.cdn.blog.hu/ne/netfolk/image/szek.jpg
2. http://www.tunderporta.eoldal.hu/fenykepek/magyar-nepi-ekszerek/nepi-
ekszerek/lyukas-taszli.html
3. ? |
Fehér-fekete-vörös
– busómaszkok |
|
|
Kép
forrás:
https://www.pinterest.com/pin/244742560974346769/
http://pixabay.com |
Katonai uniformis
A katonai viselet gyakori színei, legtöbb példáját
a brit hadseregnél találjuk (tiszti egyenruha,
testőrség).
Fehér-fekete-vörös
– egyenruha, Nagy-Britannia |
|
|
|
Skót
katona,
18.sz. |
Az
angol hercegek a
Sandhurst katonai akadémián |
Királyi
testőr |
Kép
forrás:
1. https://www.pinterest.com/pin/441563938437051972/
2. http://www.theroyalforums.com/forums/f34/prince-william-old-photos-
7275-4.html
3. https://www.pinterest.com/georgedavies/uniform/ |
Stendhal francia író
(1783-1842) két híres regényének
címe tömör színszimbólum. A Vörös
és fekete c. művében a főhős
választási lehetőségét jelképezi
a két szín: a vörös a katonai, a fekete
az egyházi pályát. Más értelmezés
szerint ezek a rulettjáték színei (győzelem és vereség), végső soron az élet és halál szimbólumai.
Későbbi (befejezetlen) regényében,
a Vörös és fehérben* a vörös
a köztársaságpárti forradalmiságra,
míg a fehér a királyi zsarnokságra,
a Bourbon-restaurációra utal. Innen ered a „fehérterror”
szó is: a forradalom előtti állapot visszaállítását
jelenti.
* A regény másik címe: Lucien Leuwen. Mindkét címet Stendhal adta.
Politika
A német nemzetiszocialista párt is ezeket választotta:
vörös volt a zászló alapszíne,
középen fehér kör, benne a horogkereszt
fekete. A tiszta vöröset használják
a munkás- mozgalmak, a kommunista és bal oldali
pártok.
Fehér-fekete-vörös
– politikai plakát |
|
|
Szovjet
plakát, 1920-as évek |
Kínai
kulturális forradalom
(1960-70-es évek) |
Kép
forrás:
1. https://www.pinterest.com/jockandy74/sovietskik/
2. http://chimurenganewsroom.blogspot.com/2010/10/image-bank-
mastheads.html |
Plakátművészet
A korai (19.sz.) plakátművészet leggyakoribb
színei: fehér-fekete-vörös. A grafikai sokszorosítás és színes nyomtatás kezdetén csak
kevés színt tudtak biztonságosan használni,
mert minden színhez hajszálpontosan be kellett
állítani a nyomtatványt. A színek
közül a választás először
természetesen a pirosra esett.
Fehér-fekete-vörös
– plakátművészet |
|
|
Toulouse-Lautrec
(1864-1901) plakátja |
Bauhaus
plakát (1923) |
Kép
forrás:
1. -
2. http://bauhaus-nline.de/en/atlas/werke/poster-for-the-1923-bauhaus-
exhibition-in-weimar |
Előadó-művészet
A színházban az erős, nagy hatású
kontrasztok színe a fehér-fekete-piros, mely alkalmas
a tiszta, egyértelmű jellemek –a jó és a rossz– kifejezésére.
Fehér-fekete-piros
– előadó-művészet |
|
|
|
Levente
Péter egy
gyermekműsorban |
Mimus |
Bohóc |
Kép
forrás:
1. http://leventepeter.hu/peter/foto.htm
2. http://cameliabucur.ro/2011/06/20/anti-mim/
3. http://photobucket.com/videos/evil%20clown |
Festészet
A 20.századi művészetben is, jóllehet
már a teljes színkör létrehozható
a modern festékekkel, az alkotók szívesen
nyúlnak a három alapszínhez, ha erős
vizuális hatást akarnak elérni.
Fehér-fekete-vörös
– a 20.századi festészetben |
|
Balra:
Tamara Lempicka (1898-1980) art deco stílusú
portréja,
jobbra P.J. Pollock (1912-56) amerikai
absztrakt expresszionista festő képe |
Öltözködés
Az öltözetek leggyakoribb színösszeállításai
közé tartozik a fehér-fekete-vörös,
az elmúlt századok viseletében és
a kortárs divatban is folyamatosan jelen van. Mind a
férfiak, mind a nők hordták és hordják,
ma legfeljebb a mennyiségi aránya változott:
a férfiak vörösből csak kisebb darabokat
(sál, nyakkendő) vesznek fel, viszont a sportruházatok
egyik leggyakoribb színe.
Fehér-fekete-vörös
– régi öltözetek |
|
|
Boltraffio
női portréja, 16.sz. eleje |
Grassalkovich
Antal arcképe
(ismeretlen festő, 18.sz.) |
Fehér-fekete-piros
– kortárs női divat |
|
|
|
Bármely
stílushoz illő |
Kép
forrás:
1. http://dressesgownsnvr.com/black-and-white-polka-dot-bridesmaid-
dresses/black-and-white-polka-dot-bridesmaid-dresses-rdbc/
2. ?
3. http://girldir.com/fashion-trends/red-white-and-black |
Gyermekkultúra
Az ősi színszimbolikának a gyermekjátékokban
és mesékben is nyoma van: Hófehérke
bőre fehér, haja fekete, arca piros.
Fehér-fekete-piros
– gyerekeknek |
|
|
|
Hófehérke |
Szörnyella
de Frász jelmez
|
Hóember |
Kép
forrás:
1. ?
2. https://www.pinterest.com/mutterb/costumes/
3. http://www.planet-wissen.de/natur_technik/klima/schnee/ |
|
Felhasznált és ajánlott
irodalom:
Ball:
Bright Earth
Bucklow:
The Alchemy of Paint
Delamare – Guineau:
Colour
Énekek éneke - OSZK
Énekek éneke - Wikipedia
Hankó – Kiszely: Testdíszítések
és más biológiai és társadalmi
furcsaságok
Kéri:
Nők a középkori iszlámban
Lips:
A dolgok eredete
Pastoureau:
A fekete
Pastoureau:
Luomo e il colore [olasz]
Pleij:
Colors Demonic & Divine
Romváry – Gerő:
Modern test- és szépségápolás
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|