Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
2.3.2.1.1.

Monokróm harmónia
 
 
(Monokróm más néven izokróm, egyszínű, színezetazonos harmónia)

Egyetlen (monokróm) színezet és vele a fekete-fehér-szürke keverékei mindig harmonikusak. Demonstrálja Ostwald korábban idézett elméletét, miszerint az egyszerű rend nyilvánvaló harmóniát teremt. A monokróm harmóniák kiegyensúlyozottak, egységes hangulatúak és nem lehet őket elrontani... (Nemcsics 1990)

A térbeli plaszticitás érzékelése is összefüggésben van a monokróm harmóniával, de csak akkor, ha világosságkülönbség is van az elemek között. Ennek hiányában (ld. alább a telítettségi sort, 4. ábra) ugyan harmonikusnak nevezhető a sor, de „lapos”, nincs mélysége és ezért kevésbé kedveljük.

Alább a monokróm harmóniák 9 alapesete.
(Földvári 1995:218)

– Az ábra bal felső részében a színkörből választunk, ebben a példában mindig egy narancsot (H=26).
– Mellette (középen) a színháromszögben az árnyalatokat jelezzük, melyek mindig az adott szín, a fehér és a fekete különböző arányú keverékei. Jobbra fent a színsor elemei vízszintes elrendezésben, ez a paletta. A sarokszínekből számtalan más paletta is összeállítható lenne.
– A bal alsó négyzetben a színek 2D véletlenszerű elrendezése látható. Jobbra lent egy organikus textúrát ábrázoló fotó az adott színekre redukálva. E két utóbbi kép a harmónia összhatását érzékelteti.


Monokróm harmóniák, 1.
A narancs és a fehér-szürke-fekete árnyalatai.
A narancs nem része a sornak, ezért erőteljes kontrasztot
alkot a semleges (szürke) árnyalatokkal.

Monokróm harmóniák, 2.
A narancs és fehér kevert árnyalatai, a fehér-tónussor.
A sor nem tartalmaz feketét, ezért könnyű, „habos” benyomást kelt.

Monokróm harmóniák, 3.
A narancs és fekete kevert árnyalatai, a fekete-tónussor.
A sor nem tartalmaz fehéret, ezért „parázsló” összbenyomást kelt.

Monokróm harmóniák, 4.
Telítettségi sor: a narancs és szürke kevert árnyalatai.
A színsor iránya horizontális, elemeinek világossága azonos.
A telítettség lépésenként változik.
A színsor lapos, „ködös”, nincs plaszticitása.

Monokróm harmóniák, 5.
A narancs, fehér és fekete árnyalatai (fehér és középbarna között).
A fekete-, fehér- és színtartalom folytonosan változik. A színsornak erőteljes vertikális iránya van, ezért kellően plasztikus az összhatás.

Monokróm harmóniák, 6.
A narancs, fehér és fekete árnyalatai (fekete és barackrózsaszín között).
A fekete-, fehér- és színtartalom folytonosan változik. A színsornak erőteljes vertikális iránya van, ezért kellően plasztikus az összhatás.

Monokróm harmóniák, 7.
Világossági sor. A narancs, fehér és fekete árnyalatai.
A színtartalom (telítettség) állandó, a fehér és fekete aránya
lépésenként változik. A színsor tisztán vertikális, párhuzamos
a szürke tengellyel, ezért kellően plasztikus az összhatás.

Monokróm harmóniák, 8.
A narancs, fehér és fekete árnyalatai (világosszürke és barna között).
A feketetartalom állandó, a szín- és fehértartalom lépésenként
változik. Rokonságban van a (fenti) 2. színsorral, de annál tompább,
és a világosszürke miatt „fémes” karaktere van.

Monokróm harmóniák, 9.
A narancs, fehér és fekete árnyalatai (sötétszürke és világosnarancs között). A fehértartalom állandó, a szín- és feketetartalom
lépésenként változik.
Rokonságban van a (fenti) 3. színsorral, de annál lágyabb.


A fenti elvek persze továbbfejleszthetőek. Nemcsak egyenesek, hanem tört vonalak, ívek stb. mentén is választhatunk, ezt már érdemes számítógép segítségével végezni.

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Color Scheme Designer

Földvári:
Computer Generation of Harmonic Equihue Color Scales

Hård:
The Natural Colour Sytem.

Nemcsics:
Színdinamika


Monokróm harmónia
« Színharmónia
Dikróm harmónia »
125.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.