Az anyagokra jellemző a felületi minőség,
az anyagszerkezet külső megjelenése. A legpontosabb
információt erről tapintással szerezhetjük,
de kellő tapasztalat birtokában képesek vagyunk
felismerni számos anyagot pusztán textúrája
képéről is. Ismeretlen tárgyakat,
anyagokat szeretünk megtapogatni, az anyaggal dolgozó
mester szemével és ujjaival ellenőrzi a megmunkált
felületet.
A tapintási érzékelés a bőr,
az ujjak „tudománya”, és az érzeteket
feldolgozó agyé. Nemcsak az ujjak, hanem az emberi
test egész bőrfelülete szolgáltat
–közeli vagy távoli– tapintási
információkat különféle tárgyakról
és anyagokról: ruha, cipő, bútor,
autóülés stb.
A felületi minőség létrejöhet:
• természetes úton (pl. a fa kérge és
alatta a fatest)
• emberi (közvetlen, kézi) beavatkozás által
(faragott fa)
• gépi műveletek eredményeként (faforgács,
esztergált fa)
de más módokon is, és minden esetben különböző
optikai hatásban jelenik meg a szín.
(Sentance 2004:32)
Anyag és megmunkálása |
|
A
különböző megmunkálású
faanyagoknak
eltérő az optikai- és színhatása |
Kép
forrás:
1. http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%ADj%C3%A1cs
2. http://inbiomasa.es/biomasa/
3. http://www.getdomainvids.com/keyword/laminated%20wood/ |
Az anyag (szakszerű) megmunkálása minőségi
változást eredményez, általában
növeli az anyag ill. a tárgy értékét.
A közvetlen emberi vagy a gépi megmunkálás
nemcsak a felületi minőséget, hanem az anyag
színét is módosítja: a sima, csiszolt
kövek színe élénkebb; a savval maratott
üveg éppen fordítva: a csillogó, átlátszó
anyag matt fehér felületet nyer.
(Csavarga 2014:6 és 10)
Textúra és faktúra
A művészeti gyakorlatban és oktatásban
különbséget tesznek a két fogalom között, Moholy-Nagy ezeket anyagértéknek nevezi. (Moholy-Nagy 1972:192 és
1996:76)
A simaság–szemcsézettség dimenzióban
végtelen sokféle változat, fokozat, átmenet
fordul elő. A szemcsézettség plasztikai
mélységétől, szemcseméretétől,
mintázatának rendezettségétől függően észrevehetően változik
a felület- és a színmegjelenés, továbbá
ezek az anyagok is lehetnek fényesek, átlátszóak,
mattak stb. A plasztikus szemcse tompábbá teszi
a színt, mert a sok apró fény-árnyék
optikailag szürkét kever a színbe.
Különböző
szemcsézettségű felület |
|
Ugyanannak
az anyagnak (a homoknak) kétféle textúrája:
a simább felület színe valamivel
világosabb és telítettebb. |
Kép
forrás:
https://pinterest.com/ |
A textúra és a faktúra –mint természetes
ill. mesterséges anyagszerkezet– felületi egyenetlenségeivel,
sajátos optikai tulajdonságaival modulálja az anyag színét, ahogy a fenti kép jól
szemlélteti.
Textúra
• az anyag természetes úton létrejövő felülete (ásványok, fakéreg,
növényi felület, állat bőre, madártoll
stb.)
• az anyag természetes úton átalakuló felületi karaktere: külső
erők hatása (kopás, rozsda, rovarjáratok,
víz vagy szél mozgása
stb.)
Textúrák
– természetes anyagok felülete |
|
|
|
Hematitkő |
Növény
levele |
Pávatoll |
Textúrák – a természet átalakító
munkája |
|
|
|
Rovarrágta
fa |
Rozsdás
fém |
Homokdűne |
Faktúra
Mesterséges erőhatás lenyomata, emberi
tevékenység következménye az anyagon:
• emberi gesztus (a pillanat dinamikáját őrzi
az anyag, pl. a festő
ecsetkezelését a vásznon);
• emberi tevékenység, munkaeszköz (ujjak, véső,
simítólap) nyoma;
• ipari (gépi) faktúra (fémfelület,
műanyag-, papírtermék).
(Bálványos 1998:59)
Faktúrák
– emberi tevékenység, gesztus |
|
|
|
Van
Gogh
ecsetkezelése |
Kerámia,
bekarcolt mintával |
Mintázott
cement |
Hétköznapi tárgyaink túlnyomó
többsége iparilag előállított
termék, melyen nem látszik közvetlenül
az emberi kéz nyoma. A gépi faktúra szintetikus
felület, a kész tárgy anyagminősége
ritkán, alig vagy egyáltalán nem emlékeztet
az alapanyagok eredeti struktúrájára. Például
az üveg alapanyagai: kvarchomok, mészkő, szóda,
a műanyagoké pedig kőolajszármazék
– a késztermék látványában
azonban egyik sem érzékelhető.
Ipari
faktúrák |
|
|
|
Fémfelület |
Üveg |
Műanyag |
|
Felhasznált és ajánlott
irodalom:
Bálványos – Sánta:
Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció,
59.p.
Csavarga:
Belső színtérkép
Kepes:
A látás nyelve, 163.p.
Lissák:
A formáról, 100.p.
Moholy-Nagy:
Az anyagtól az építészetig
Moholy-Nagy:
Látás mozgásban
Sentance:
A fa és az ember
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E) |