Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
1.1.4.8.2.

Színkontraszt – megkülönböztetés
 
 
Korábban, a Fénykontrasztról szólva már szerepelt ez az ábra:

Fénykontraszt
Kicsi, közepes és nagy kontraszt.
A háttér világossága (balról jobbra) növekszik, a betűszíneké csökken.
Legnagyobb kontraszt a fehér és fekete között van.

A háttér és előtér „szétválasztása”, vizuális meg- különböztetése, a detekció a közöttük lévő kontraszt nagyságától függ. (
Carter 2002:32)


A jelenség szemléltetését kiterjesztve a színekre:
(A színezet és telítettség fogalmakat a következő fejezetben részletezzük)

Fény- és színkontraszt, 1.
Kicsi, közepes és nagy kontraszt.
A betűszín mindhárom ábrán ugyanaz a világoskék,
a háttér egyre sötétebb kék.


Fény- és színkontraszt, 2.
Kicsi, közepes és nagy kontraszt.
A háttér ugyanaz (mély türkizkék), a betű mind vörös színezetű.
A bal oldali tompa vörös világossága közel azonos a háttérével, ezért gyenge a kontraszt. A középső sötétvörös (barna), a jobb oldali
világospiros (rózsaszín) – egyre erősebb kontrasztot adnak.


Fény- és színkontraszt, 3.
Kicsi, közepes és nagy kontraszt.
A háttér ugyanaz (lila), a betűk tiszta színek, de különböző színezetűek.
A bal oldali szín (bíbor) igen közel esik a háttéréhez, ezért kicsi a kontraszt. A piros közepes távolságra, míg a zöld maximális
távolságra van a lila háttérszíntől, ez utóbbi esetben
komplementer kontrasztot látunk.



A monitor alapszíneinek kontrasztja

A kijelzőkön megjelenő színek kontrasztját tapasztalatok szerint igen sokan elrontják, mert azt hiszik, ha az alapszíneket maximális fényerőre állítják, az elég fényes ahhoz, hogy a fekete háttéren látható, olvasható legyen. Pedig figyelembe kellene venni, hogy –tiszta állapotában is– a vörös, de még inkább a kék sötét szín, és csak világos háttéren látszódik megfelelően!
» Színjellemzők: Világosság

Az alábbi ábrán a háttér folytonosan változik a fehértől a feketéig, balról jobbra. Itt bejelöltünk négy világossági tartományt (L = 100 - 75 - 50 - 25 - 0 értékek között).
A változó háttérre helyeztük a RGB alapszíneket (karaktersor és csík), egy-egy sor színe állandó.
Ahol a háttér szürkéje szinte „összemosódik” az alapszínnel, ott nagyon kicsi a kontraszt – ezeket a színkombinációkat kerülni kell! Bejelöltük azokat a sávokat, ahol a leggyengébb a kontraszt: a zöld a legvilágosabb negyedben, a vörös a közepesnél kissé sötétebb tartományban, a kék pedig a legsötétebb harmadban-negyedben olvashatatlan!

Szín- és fénykontraszt – RGB
Világossági kontraszt változása a szürke folytonos átmenetein
(R,G,B értékek: R: 255-0-0, G: 0-255-0, B: 0-0-255)


Összehasonlításként a monitor (tiszta) CMY színei ugyanolyan háttéren. A sárgát és ciánkéket nem érdemes használni a fehéren és a legvilágosabb negyedben, a magentát pedig a közepesen sötét tartományban. A diagram csak a monitor színeire vonatkozik, a nyomtatás CMYK színei –festékek lévén– sötétebbek, ott mások a kontraszt-viszonyok !!

Szín- és fénykontraszt – CMY
Világossági kontraszt változása a szürke folytonos átmenetein
(R,G,B értékek: C: 0-255-255, M: 255-0-255, Y: 255-255-0)


A kontrasztjelenség másképp látszódhat különböző kijelzőkön és monitorokon, azok színbeállítástól függően!

» Fénykontraszt , » Színes szöveg olvasása

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Carter:
Digital Color and Type

Color contrast

Hurlbert – Wolf:
Color contrast: a contributory mechanism to color constancy

Colour Contrast Check

***

Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom, elektronikus (E)


Színkontraszt – megkülönböztetés
« Színérzetmódosító kontrasztok
A színek élettani hatásai »
29.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.