Korábban, a Fénykontrasztról
szólva már szerepelt ez az ábra:
Fénykontraszt |
|
Kicsi,
közepes és nagy kontraszt.
A háttér világossága (balról
jobbra) növekszik, a betűszíneké
csökken.
Legnagyobb kontraszt a fehér és fekete között
van. |
A háttér és előtér „szétválasztása”,
vizuális meg- különböztetése, a detekció a közöttük lévő
kontraszt nagyságától függ. (Carter
2002:32)
A jelenség szemléltetését kiterjesztve
a színekre:
(A színezet és telítettség fogalmakat a következő
fejezetben részletezzük)
Fény-
és színkontraszt, 1. |
|
Kicsi,
közepes és nagy kontraszt.
A betűszín mindhárom ábrán
ugyanaz a világoskék,
a háttér egyre sötétebb kék. |
Fény-
és színkontraszt, 2. |
|
Kicsi,
közepes és nagy kontraszt.
A háttér ugyanaz (mély türkizkék),
a betű mind vörös színezetű.
A bal oldali tompa vörös világossága
közel azonos a háttérével, ezért
gyenge a kontraszt. A középső sötétvörös
(barna), a jobb oldali
világospiros (rózsaszín) – egyre
erősebb kontrasztot adnak. |
Fény-
és színkontraszt, 3. |
|
Kicsi,
közepes és nagy kontraszt.
A háttér ugyanaz (lila), a betűk tiszta
színek, de különböző színezetűek.
A bal oldali szín (bíbor) igen közel
esik a háttéréhez, ezért kicsi
a kontraszt. A piros közepes távolságra,
míg a zöld maximális
távolságra van a lila háttérszíntől,
ez utóbbi esetben
komplementer kontrasztot látunk. |
A monitor alapszíneinek kontrasztja
A kijelzőkön megjelenő színek kontrasztját
tapasztalatok szerint igen sokan elrontják, mert azt
hiszik, ha az alapszíneket maximális fényerőre
állítják, az elég fényes
ahhoz, hogy a fekete háttéren látható,
olvasható legyen. Pedig figyelembe kellene venni, hogy
–tiszta állapotában is– a vörös,
de még inkább a kék sötét szín, és csak világos háttéren
látszódik megfelelően!
»
Színjellemzők: Világosság
Az alábbi ábrán a háttér
folytonosan változik a fehértől a feketéig,
balról jobbra. Itt bejelöltünk négy
világossági tartományt (L = 100 - 75 -
50 - 25 - 0 értékek között).
A változó háttérre helyeztük
a RGB alapszíneket (karaktersor és csík),
egy-egy sor színe állandó.
Ahol a háttér szürkéje szinte „összemosódik”
az alapszínnel, ott nagyon kicsi a kontraszt – ezeket
a színkombinációkat kerülni kell!
Bejelöltük azokat a sávokat, ahol a leggyengébb
a kontraszt: a zöld a legvilágosabb negyedben, a
vörös a közepesnél kissé sötétebb
tartományban, a kék pedig a legsötétebb
harmadban-negyedben olvashatatlan!
Szín-
és fénykontraszt – RGB |
|
Világossági kontraszt változása
a szürke folytonos átmenetein
(R,G,B értékek: R: 255-0-0, G: 0-255-0,
B: 0-0-255) |
Összehasonlításként a monitor (tiszta)
CMY színei ugyanolyan háttéren. A sárgát
és ciánkéket nem érdemes használni
a fehéren és a legvilágosabb negyedben,
a magentát pedig a közepesen sötét tartományban.
A diagram csak a monitor színeire vonatkozik,
a nyomtatás CMYK színei –festékek
lévén– sötétebbek, ott mások
a kontraszt-viszonyok !!
Szín-
és fénykontraszt – CMY |
|
Világossági kontraszt változása
a szürke folytonos átmenetein
(R,G,B értékek: C: 0-255-255, M: 255-0-255,
Y: 255-255-0) |
A kontrasztjelenség másképp látszódhat
különböző kijelzőkön és
monitorokon, azok színbeállítástól
függően!
»
Fénykontraszt , »
Színes szöveg olvasása
|
Felhasznált és ajánlott
irodalom:
Carter:
Digital Color and Type
Color contrast
Hurlbert – Wolf:
Color contrast: a contributory mechanism to color constancy
Colour Contrast Check
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|