A
kötött és a szabad szín fogalma a színek
megjelenési módjára vonatkozik. (Bálint
1966:37)
Kötött szín
A tárgy valóságos környezetben látott
színe, melynek megítélésénél
szemünk számításba veszi a tárgy
plasztikai és felületi jellegét, anyagminőségét
és megvilágítását. A színbenyomás
„kötődik” a tárgyhoz és környezetéhez.
Hétköznapi körülmények között
túlnyomórészt így látjuk
a színeket. (Nemcsics 1990:38;
Lukács 1982:14; Király 1977:29)
Szabad szín
Nem kötődik tárgyhoz és anyaghoz, a
színnek nincs határozott felületi struktúrája,
esetleg térbeli helyzete sem, mindettől elvonatkoztatjuk.
Ha számítógépen vagy festett kártyákon
színmintákat válogatunk, többé-kevésbé
szabad színeket látunk. A szabad szín megkönnyíti
számunkra, hogy egy színes felületre, tárgyra
pillantva, tudatunkban színasszociációk jöjjenek létre.
Kötött
szín és szabad szín |
|
Plasztikus
tárgy: kötött szín
A tárgy független színpontjai: szabad
színek |
Egy tárgy színét, –feltéve,
hogy azt homogén, nem-átlátszó
festékréteg adja– felfoghatjuk egyetlen
színárnyalatként is, mert el tudunk vonatkoztatni
a plaszticitás okozta fény-árnyék
viszonyoktól.
Homogén
festékszín |
|
Plasztikus
tárgy és homogén, nem-transzparens
festékszíne |
Tipikusan kötött színe van a fémeknek:
az arany, réz vagy bronz nem is lehetne „szabad
szín”. Arany „színérzet”
akkor keletkezhet, ha egy megvilágított és
plasztikus aranytárgyat nézünk. Az arany
felületen a csillogás, a fény és árnyék
játéka kelti a jellegzetes fémszínt.
Sík lapon, homogén festékfolttal nem lehet
aranyat ábrázolni, azt csak sárgának
látjuk. (Az aranyfestékben apró szemű,
fényvisszaverő adalékanyag van, tehát
az sem homogén szín.)
Kötött
szín és szabad szín – arany |
|
Aranyrög,
plasztikus tárgy: kötött szín.
Jobbra az aranyrög független színpontjai:
szabad színek,
melyek a fehér karikákkal jelzett helyekről
származnak |
Kép
forrás:
http://www.treasurenet.com/forums/links/292458-best-metal-detectors-
reviews.html |
A kötött- és szabad szín különbségének
megfigyelésére egyszerű segédeszközt
készíthetünk: egy A4 papírlap közepére
8-10 mm átmérőjű lyukat vágunk.
A lapot magunk előtt tartva, ezen a kis lyukon át
nézzünk színes és plasztikus (de nem
mintás) tárgyakat, pl. labdát, bögrét.
A kis lyukon át csak bizonyos színpontokat látunk
a tárgyból, azt azonban nem érzékeljük,
hogy milyen szín van mellette és hogyan van a
tárgy megvilágítva.
Bizonyos értelemben egyfajta „szabad szín”
az alapszínnév is, pl. fehér, kék, sárga, hiszen
nem látjuk a szín környezetét, nem
kell figyelembe venni anyagot, megvilágítást.
A színnév jelentésének ismeretében,
emlékeink bevonásával fel tudjuk idézni
magunkban a szín érzetét. Az alapszínnevek
hallatán rendszerint a legjellemzőbb árnyalatára
gondolunk, pl. a zöld az élénk fűzöldet
jelenti, a kék az ég színét,
a piros a vérét, stb.
|
Felhasznált és ajánlott
irodalom:
Bálint – Hruska – Murányi – Sebestyén:
Bevezetés a színdinamikába
Király:
Általános színtan és látáselmélet
Lukács:
Színmérés
Nemcsics:
Színdinamika
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|