Mesterséges fényforrások:
izzólámpa, fénycső, LED stb.
Ma sok ember élete egy részét mesterséges
megvilágításban tölti. A mesterséges
fények intenzitása, iránya, színvisszaadása,
színhőmérséklete olyan jellemző,
ami nemcsak a látásunkat, színérzékelésünket,
hanem közérzetünket is befolyásolja,
sőt egészségünkre is hat. A kérdéssel
a világítástechnika és az ergonómia behatóan foglalkozik. (Majoros
1998:86; Hercegfi 2007:125)
A mesterséges fényforrásokat (akárcsak
a természeteseket) a színhőmérsékletükkel
jellemzik: lehetnek melegfehérek, semlegesek vagy hidegfehérek.
Színvisszaadás
A mesterséges fényforrások fontos jellemzője
a színvisszaadás, ez annál jobb, mennél
közelebb áll a természetes fényéhez.
A vizsgálathoz etalonszíneket használnak,
és a D65 korrelált szín- hőmérsékletű
fényforrást, mely nemzetközi szabvány,
(D: daylight, 65: 6500 K). Ez jól közelíti
a természetes napfény színképi eloszlását.
(Nemcsics 1990:232)
Egy belső tér ideális megvilágítási
szintje és a megvilágító fényforrás
színhőmérséklete között
arányosság áll fenn: alacsony megvilágítási
szintnél alacsony színhőmérséklet
kell, ill. magas megvilágítási szintnél
magas színhőmérséklet. Más
szóval: a gyenge fény lehet meleg (sárgás-vöröses),
de a gyenge kékes fény kellemetlen. A kékes-hideg
fényt csak az erős megvilágításnál
tartjuk természetesnek, a nagy fényerejű
sárgás-meleg fény viszont kellemetlen.
(Majoros 2004:37)
Megvilágítási
szint és a színhőmérséklet |
|
Alacsony
megvilágítási szint: |
|
|
Alacsony
színhőmérséklet |
Magas
színhőmérséklet |
|
Magas
megvilágítási szint: |
|
|
Alacsony
színhőmérséklet |
Magas
színhőmérséklet |
|
(szimuláció) |
Kép
forrás:
http://www.remediando.com/2011_11_01_archive.html |
Ez felel meg ősi tapasztalatainknak: a felkelő/lemenő
napnak gyenge a fénye és alacsony a színhőmérséklete
(vöröses a színe), míg a déli
napsütés fénye erős, és a kék
égbolt miatt magas a színhőmérséklete.
Metaméria
Ugyanazt a színes tárgyat sokféle spektrális
eloszlású megvilágítás alatt
észlelhetjük. Ha két szín mindenféle
fényforrás alatt azonos színűnek látszik,
akkor azok izomerek. (Király
1977:41; Lukács 1982:198)
Metamériának nevezik a jelenséget, amikor
két szín valamely megvilágításban
teljesen azonosnak látszik (azonos színérzetet
keltenek), más fényforrás alatt viszont
különbözőnek – vagyis csak „feltételesen”
egyformák. A jelenség oka, hogy az anyagoknak,
festékeknek különböző a spektrális
visszaverő képessége, és a fénynek
nem ugyanazt az alkotórészét nyelik el,
ill. nem ugyanolyan arányban. (A színes termékgyártásban
fontos a metaméria kiküszöbölése.)
(Sekuler 2000:210; Metamerism (color))
Metamer
színek |
|
A
gömbök azonos színűnek látszanak
egy bizonyos fényben (felül),
míg más fényforrás alatt eltérő
színűek (alul).
Egyik fényforrást sem érzékeljük
színesnek! (szimuláció) |
|
Felhasznált
és ajánlott irodalom:
de Grandis:
Teoria e uso del colore, 91.p.
Hercegfi – Izsó:
Ergonómia
Király:
Általános színtan és látáselmélet
Lukács:
Színmérés
Majoros:
Belsőterek világítása
Majoros:
Belsőtéri vizuális komfort
Metamerism (color) - Wikipedia
Nemcsics:
Színdinamika
Sekuler – Blake:
Észlelés
Világító dióda (LED) - Wikipedia
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|